שיחת שכר

טיפים לשיחת שכר

נמצאים לפני שיחת שכר או ראיון עבודה?

בארגון שבו שכר העובדים מבוסס על חוזה אישי יש חשיבות מכרעת לשיחת השכר התקופתית (או ראיון הקבלה לעבודה). לשיחה זו השפעה קריטית עבור תנאי ההעסקה של העובד משום שבדרך כלל  בין שיחות השכר אין אפשרות לשדרג או לשנות את התנאים. על כן, מדובר בהזדמנות ייחודית להביע את הרצון לעדכון שכר.

מפני שמדובר בהזדמנות תקופתית, עובדים רבים מאוד חוששים מהמעמד. כתוצאה מכך, הם לא מבקשים את מה שהם חושבים שמגיע להם או נמנעים מעימות במהלך השיחה עצמה. זכרו, מה שלא תאמרו במהלך השיחה הקרובה לא יאמר בשנה הקרובה לפחות! כל עוד השיחה מתנהלת ברוח טובה אפשר לדון בכל דבר.

חשוב להגיע ממוקדים לשיחת השכר ולאחר הכנה משמעותית הכוללת בין היתר: סקר שכר במקומות אחרים (אותו תפקיד וותק), החלטה על התנאים שרוצים לבקש: שכר, רכב, קרן השתלמות, ימי חופש וכו'. רצוי לחשוב גם על ההתקדמות המקצועית בארגון ולאן אפשר להתפתח. במהלך השיחה רצוי מאוד להתמקד בנושא עצמו ולא לדון בדברים שאינם רלוונטים למעמד.

יתכן שלא תתקבל החלטה על גובה השכר במהלך השיחה או שיידרש דיון נוסף בכדי לקבל תשובה. במקרה כזה רצוי "להשאיר את הכדור" בצד של המעסיק, כלומר, להשתדל לא לעזוב את השיחה לפני שקיבלתם מה שרציתם, או לפחות כך שהמעסיק יסכים לשקול את בקשתכם ולחזור עם תשובה.

 

סיכום ועצות נוספות לשיחת שכר טובה:

  • יש להעריך הערכה כנה את השווי העצמי שלכם כעובדים עבור הארגון, מכך לגזור את השכר הריאלי שיש לבקש.
  • יש לערוך סקרי שכר במקומות עבודה דומים לתפקידים דומים בעלי אותו הוותק.
  • כדאי להגיע לשיחה רגועים ואחרי שינה טובה.
  • רצוי להימנע ממתן אולטימטום, גם אם יש ברשותכם הצעה גבוהה יותר ממקום אחר, מכיוון שלא ניתן לחזור אחורה לאחר מתן האולטימטום.
  • רצוי להתכונן לשיחה מבעוד מועד, לערוך סימולציה של השיחה מול חברים או בני משפחה.
  • כדאי לחשוב על אפשרויות נוספות למעט השכר עצמו, אשר בזכותן תהיו מרוצים כעובדים, למשל: ימי חופש, בונוס שנתי, קרן השתלמות, רכב טוב יותר וכו'. אך כדאי מאוד לשמור את שאר רכיבי השכר לסוף הדיון. לדוגמא, אם נתמקד ביום חופש נוסף יתכן שלא נצליח להתמקח על שכר הבסיס, שהוא חשוב הרבה יותר.
  • יש להיות ברורים מאוד בבקשת השכר והתנאים, אין להשאיר מקום לפרשנות.
  • אחרון, אך חשוב לא פחות, במסגרת השיחה רצוי מאוד לדון בהתקדמות המקצועית בארגון מפני שגם לה חשיבות עליונה בקביעת השכר, במיוחד לשנים הבאות.
  • על אף הסעיף מעלה, רצוי מאוד להפריד בין חלקי השיחה ולנסות לשמור את חלק השכר נפרד לחלוטין מכל נושא שוטף אחר.

מקרים מיוחדים לשיחות שכר

הבוס יזם את שיחת השכר בעצמו?

במקרה כזה התחושה או הרצון הטבעי הוא לרצות ו"לשמוע" מה יש למנהל להציע? אולי הוא יענה על כלל הציפיות שלי? בכל זאת, הוא הרי יזם את השיחה.

לשיחה שהבוס יזם צריך לבוא מוכנים באותה המידה כמו כל שיחה, ואולי אף יותר. מדוע?

מפני שסיכוי סביר שזימון השיחה לא הגיע מטוב ליבו, אלא משיקולים מסחרים נטו. אולי שכרכם נמוך משמעותית ממה שאת תורמים לחברה / עסק. או אולי הבוס חושש שאתם מחפשים עבודה חליפית. או כל גורם או סיבה שלא בהכרח חשופה לנו.

זימון השיחה על ידי המעסיק היא כלי ניהולי פרופר, המאפשר לו לשלוט בסיטואציה בצורה טובה, אך זה לא אומר שלנו אין מה להגיד בנושא.

בכל מקרה, גם כאן, כמו בכל סיטואציה, כלל שתבואו יותר מוכנים, כך תוכלו להתמודד יותר טוב.

 

יש היכרות מוקדמת עם המעסיק / יחסי חברות קרובה / קרבת משפחה וכו

במצבים אלה זה בהחלט טבעי להרגיש לא בנוח ליזום שיחה, או להתעקש על דברים מסויימים במהלך השיחה.

בשיחה שכזו, מעבר לכך שחשוב שנכיר בערכנו, רצוי לבחון באופן אמיתי את היכולת של הארגון לענות על דרישותנו, בהנחה ולא היינו מקורבים.

לפעמים על כף המוזניים בשיחה שכזו הוא יותר מהשכר אלא גם היחסים הבין אישים ולכן כדאי מאוד להתכונן לשיחה בדגש על ניסוחים והימנעות מנושאים רגישים עם "מטען" קודם.

בנוסף, רצוי להמנע לדון בנושא "על הדרך". גם אם אתם מול חבר, כדאי לנהל את השיחה בצורה מסודרת, בזמן ובמקום שהוגדרו עבור השיחה.

בהצלחה!

 

 שתף אותי!